Standardy Ochrony Małoletnich po PR
PREAMBUŁA
Zarząd Podmiotu Leczniczego Active Place sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Płochocińska 111 /5-10, 03-044 Warszawa, wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000589277, NIP: 1182115613, posiadającej wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą pod nr 000000185416 (dalej jako „Klinika”), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, na podstawie art. 22b oraz art. 22c ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, przyjmuje i wdraża „Standardy Ochrony Małoletnich” mającą na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz dobra dzieci i młodzieży.
ROZDZIAŁ 1
DEFINICJE
Na potrzeby niniejszego dokumentu, zostały wprowadzone następujące definicje:
Pracownik – wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w Klinice, które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych (tj. m.in. osoby zatrudnione na umowę o prace, zlecenie, dzieło, kontrakt, wolontariat, staż lub praktykę)
Zarząd Kliniki – osoby uprawnione do reprezentowania Kliniki,
Dziecko, Małoletni – osoba do ukończenia 18. roku życia.
Opiekun Dziecka – rodzic lub opiekun prawny lub rodzic zastępczy, uprawniony do jego reprezentacji,
Zgoda Opiekuna Dziecka – Zgoda jednego z rodziców lub opiekuna prawnego dziecka.
Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym Pracownika Kliniki lub przez zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
Przestępstwa popełnione na szkodę Małoletniego – przestępstwa określone w art. 2 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Standardy Ochrony Małoletnich (Standardy)- Zasady określone w niniejszym dokumencie, zabezpieczające dzieci przed ich krzywdzeniem.
Procedura Interwencyjna – procedura podejmowana przez Pracowników Kliniki oraz Zarząd w przypadku wykrycia krzywdzenia Dziecka.
Plan Wsparcia – pomoc skierowania Dziecku oraz Opiekunom Prawnym w przypadku wykrycia jego krzywdzenia.
ROZDZIAŁ 2
OBOWIĄZKI KLINIKI ORAZ PRACOWNIKÓW
I. OBOWIĄZKI KLINIKI
Zarząd Kliniki jest odpowiedzialny za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji Standardów.
Zarząd jest zobowiązany do wyznaczenia Koordynatora do spraw ochrony małoletnich w Klinice, który będzie odpowiedzialny za podejmowanie działań przypisanych niniejszymi Standardami Zarządowi, w przypadku niemożliwości podejmowania działań przez Zarząd Kliniki. Zarząd Kliniki może przekazać Koordynatorowi do wykonania zadania, które Standardy nakładają na Zarząd Kliniki również w przypadku możliwości sprawowania tych działań przez Zarząd.
Zarząd Kliniki są zobowiązane każdorazowo weryfikować w Rejestrze sprawców przestępstw seksualnych każdą osobę przed dopuszczeniem jej do pracy z małoletnimi. W przypadku uzyskania informacji o figurowaniu przez potencjalnego Pracownika w przedmiotowym rejestrze, Zarząd odmówi zawarcia umowy i umożliwienia jakiegokolwiek kontaktu w ramach prowadzonej działalności przez daną osobę z Małoletnimi.
W przypadku zatrudnienia cudzoziemca, należy przeprowadzić jego weryfikację pod kątem figurowania w rejestrach karalności państwa pochodzenia lub państwa, w którym osoba ta ostatnio zamieszkiwała, w zakresie przestępstw odpowiadających Przestępstwom popełnionych na szkodę Małoletniego, sankcjonowanym prawem danego państwa. Zarząd jest również zobowiązany do uzyskania od cudzoziemca odpowiedniego oświadczenia o niekaralności.
W przypadku powzięcia informacji o:
wszczęciu lub prowadzeniu wobec Pracownika postępowania karnego o Przestępstwa popełnione na szkodę Małoletniego, Zarząd Kliniki niezwłocznie odsunie Pracownika od wszelkich form kontaktu z małoletnimi;
skazaniu Pracownika za Przestępstwo popełnione na szkodę Małoletniego, Zarząd Kliniki niezwłocznie rozwiąże z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwoła go z zajmowanego stanowiska.
Zarząd Kliniki zobowiązuje się do corocznego, jednakże nie rzadziej niż raz na dwa lata, przeglądu zasad określonych w niniejszym dokumencie i dokonania jego aktualizacji.
Zarząd Kliniki może zlecić Koordynatorowi działania mające na celu ustalenie prawidłowości realizacji Standardów oraz wykonanie ewaluacji procedur oraz zaproponowanie wprowadzenia zmian umożliwiających zapewnienie Małoletnim bezpieczeństwa.
Zarząd Kliniki zobowiązuje się do przeprowadzania lub organizowania szkoleń dla Pracowników z zakresów określonych w Standardach.
II. OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
Obowiązek przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich ma każdy Pracownik Kliniki.
Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, Pracownicy oraz Zarząd Kliniki podejmą działania określone Standardami Ochrony Małoletnich również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu Dziecka przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich.
Pracownicy mają obowiązek:
tworzyć bezpieczną, wzbudzającą zaufanie i wspierającą przestrzeń dla Dziecka,
traktować dziecko z szacunkiem, zachowując spokój i cierpliwość oraz okazać zrozumienie dla ich problemów oraz potrzeb,
przestrzegać ich prawa, w tym Prawa Dziecka określone w Konwencji Praw Dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. oraz prawa pacjenta określone w ustawie o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta z dnia z dnia 6 listopada 2008 r.
w miarę możliwości tłumaczyć im podejmowane działania oraz dążyć do uzyskania zgody na udzielane świadczenia;
wysłuchać Dziecko, w tym umożliwić wyrażanie przez Dziecko swojego zdania
rozpoznawać symptomy przemocy,
zachowywać wyczucie przy prowadzeniu wywiadu diagnostycznego
w razie potrzeby inicjować kontakt z innymi służbami, takimi jak policja, pomoc społeczna, inne instytucje zajmujące się ochroną dzieci.
W miarę możliwości kadrowych, badania Małoletniego, które ingeruje w jego strefę intymną, dokonuje Pracownik tej samej płci.
Pracownikom zabrania się:
stosowania jakiejkolwiek przemocy wobec Małoletnich, polegającej w szczególności na zachowaniu agresywnym, naruszenia wobec Małoletniego jego nietykalności cielesnej, zaburzenie bezpieczeństwa psychicznego, kierowania w stosunku do Małoletniego krytyki, obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania.
dotykania Małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.
Prezentowania Małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź przemocowym.
kontaktowania się bezpośrednio z Małoletnim z pominięciem Opiekuna Dziecka lub w przypadku zagrożenia krzywdzenia Dziecka przez jego Opiekun, z pominięciem innej dorosłej osoby najbliższej Małoletniego,
nawiązywania kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności przez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.
ROZDZIAŁ 3
RYZYKO KRZYWDZENIA DZIECI I PROCEDURA INTERWENCYJNA
I. RYZYKO KRZYWDZENIA DZIECI
- Każdy Pracownik jest zobowiązany i uprawniony do reagowania, w przypadku podejrzenia, że Dziecku dzieje się krzywda.
Fakt zidentyfikowania objawów krzywdzenia u Dziecka podlega obowiązkowemu odnotowaniu tego faktu w dokumentacji Dziecka oraz wprowadzenia Procedury Interwencyjnej.
Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania umowy z osobą dopuszczającą się tego naruszenia.
Pracownik ma obowiązek reagować w przypadku, gdy źródłem krzywdy dziecka jest zachowanie osoby będącej Pracownikiem Kliniki, Opiekuna Dziecka lub innej osoby bliskiej Dziecku, a także innych dzieci.
Krzywda dziecka może przybierać różne formy:
popełnieniem Przestępstwa na szkodę Dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem, stosowanie wobec dziecka przemocy fizycznej, psychicznej);
poniżającego traktowania, krzyku, kar cielesnych, znęcania się psychicznego
zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem),
zachowań dysocjacyjnych Opiekunów Dziecka, powodujących uniemożliwienie sprawowania należytej opieki nad Dzieckiem (np. zażywanie przez Opiekunów Dziecka środków odurzających, choroba alkoholowa, itp.)
Pracownik, który powziął informację o krzywdzeniu lub możliwości krzywdzenia Małoletniego jest zobowiązany do zachowania tego w tajemnicy z wyłączeniem obowiązku przekazania informacji Zarządowi Kliniki oraz instytucjom uprawnionym do podjęcia działań interwencyjnych.
II. PROCEDURA INTERWENCYJNA W PRZYPADKU ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA
Osoba podejrzewająca krzywdzenie Dziecka lub otrzymująca takie zgłoszenie jest zobowiązana do natychmiastowej reakcji, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony Małoletniemu. Osoba otrzymująca zgłoszenie jest również zobowiązana sporządzić notatkę służbową i przekazać informację Zarządowi Kliniki. Wzór notatki stanowi Załącznik nr 1 Standardów.
Interwencję koordynuje Zarząd Kliniki. Zarząd może wyznaczyć osobę z Pracowników Kliniki do koordynowania podejmowanych działań w zakresie podjęcia interwencji w sprawie.
Jeśli zgłoszenie dotyczy krzywdzenia ze strony osób wchodzących w skład Zarządu Kliniki, działania podejmuje osoba, która otrzymała zgłoszenie.
W interwencji mogą uczestniczyć specjaliści, w tym psychologowie, celem wsparcia rozmowy z dzieckiem.
Zarząd Kliniki lub osoba upoważniona do koordynacji interwencji, informuje Opiekunów Dziecka o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia Dziecka do odpowiednich instytucji (prokuratura/policja, sąd rodzinny lub ośrodek pomocy społecznej).
W przypadku zaobserwowania, że Opiekun Dziecka zaniedbuje potrzeby psychofizyczne Dziecka lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec Dziecka bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego sobie nie radzi, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji.
W przypadku, gdy Opiekun Dziecka nie jest zainteresowany pomocą Dziecku, ignoruje zdarzenie bądź stan Dziecka, Zarząd Kliniki jest uprawniony do sporządzenia wniosku o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę, którą pozostawia się w dokumentacji Dziecka. Notatka nie podlega udostępnieniu z dokumentacją Dziecka – jej udostępnienie jest możliwe jedynie na wniosek sądu, policji, prokuratury lub innego organu administracji państwowej lub gminnej.
W przypadku uznania przez Pracownika lub Zarząd Kliniki o możliwości popełnienia przestępstwa na szkodę Małoletniego, Zarząd Kliniki, lub osoba upoważniona przez Zarząd, składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub wniosek do odpowiednich instytucji oraz o wprowadzeniu procedury „Niebieskiej Karty”.
W przypadku ustalenia, że Opiekunowie Dziecka dopuszczają się zaniedbywanie Dziecka lub przejawiają niewydolność wychowawczą, Zarząd Kliniki informuje właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie wsparcia.
Jeśli doszło do zgłoszenia krzywdzenie Dziecka przez Pracownika lub Zarząd Kliniki, osoba ta zostaje odsunięta od kontaktu z dziećmi do wyjaśnienia sprawy.
Pracownik dopuścił się krzywdzenia Dziecka, Zarząd Kliniki bada okoliczności sprawy, wysłuchując podejrzanego Pracownika, Dziecko i świadków. W przypadku poważnego naruszenia, takiego jak dyskryminacja lub naruszenie godności Dziecka, Zarząd rozważy rozwiązanie stosunku prawnego z osobą odpowiedzialną lub rekomenduje takie działania zwierzchnikom. W przypadku dopuszczenia się krzywdzenia Dziecka przez Zarząd Kliniki, Pracownik otrzymujący zgłoszenie, jest zobowiązany powiadomić o zdarzeniu swojego zwierzchnika oraz wspólników Kliniki.
Jeśli sprawca jest zatrudniony przez podmiot trzeci, Zarząd Kliniki zaleca zakaz wstępu tej osoby na teren Kliniki i w razie potrzeby rozwiązuje umowę z instytucją współpracującą.
Zarząd Kliniki jest zobowiązany do prowadzenia Rejestru Incydentów, tj. rejestru zdarzeń, w których Zarząd lub Pracownicy podjęli działania interwencyjne w związku z podejrzeniem krzywdzenia Małoletniego. Rejestr Incydentów stanowi Załącznik nr 2 i dokumentuje przebieg każdej interwencji.
III. POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ZAGROŻENIA ŻYCIA DZIECKA
W przypadku podejrzenia przez Pracownika lub Zarząd Kliniki, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, należy niezwłocznie powiadomić odpowiednie służby dzwoniąc pod numery alarmowe: 112 (numer ogólny) 997 (policja) lub 999 (pogotowie).
Pracownik lub Zarząd Kliniki są zobowiązani skontaktować się z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu rozpoczęcia wprowadzenia procedury zapewnia dziecku ochrony przez umieszczenie go u innej niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej, która może być sprawcą przemocy fizycznej wobec dziecka.
Informację o wprowadzeniu procedury dot. zagrożenia życia lub zdrowia Dziecka, należy przekazać Zarządowi Kliniki i wypełnić notatkę służbową, która podlega pozostawieniu w dokumentacji Dziecka. Notatka nie podlega udostępnieniu z dokumentacją Dziecka – jej udostępnienie jest możliwe jedynie na wniosek sądu, policji, prokuratury lub innego organu administracji państwowej lub gminnej.
IV. ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA
Zarząd Kliniki, po ujawnieniu krzywdzenia Dziecka wprowadza Plan Wsparcia.
Ustalając Plan Wsparcia, należy przeprowadzić szczegółową ocenę sytuacji Dziecka, obejmującą analizę jego stanu fizycznego, emocjonalnego i psychicznego, a także ocenę warunków domowych i środowiskowych.
Formę wsparcia należy ustalić z Opiekunami Dziecka każdorazowo, o ile nie są oni osobami krzywdzącymi.
W miarę możliwości i rozwoju formę wsparcia Małoletniego należy z nim skonsultować, uwzględniając jego realne w tym zakresie potrzeby.
Plan Wsparcia powinien obejmować zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe działania, w zależności od potrzeb małoletniego.
W ramach realizacji wsparcia Małoletniego, w zależności od okoliczności zdarzenia, zaleca się nawiązywać i utrzymywać współpracę z innymi instytucjami i organizacjami, takimi jak pomoc społeczna, służba zdrowia, Policja oraz organizacje pozarządowe, w celu zapewnienia kompleksowego wsparcia.
ROZDZIAŁ 4
RELACJA RÓWIEŚNICZE
Każde Dziecko powinno traktować inne dzieci z szacunkiem i uprzejmością. Wyśmiewanie, obrażanie lub prześladowanie innych jest niedopuszczalne.
Klinika jest dla Dzieci bezpiecznym środowiskiem, otrzymują tu pomoc medyczną i psychologiczną, a miejsce to jest wolne od złych relacji. Każda forma agresji, bójki czy zastraszania jest zabroniona.
Dzieci są zachęcane do wzajemnego wspierania się i pomagania sobie w trudnych sytuacjach.
Dzieci powinny szanować prywatność swoich rówieśników. Nie wolno rozgłaszać osobistych informacji ani tajemnic innych dzieci bez ich zgody.
W przypadku konfliktów między Dziećmi Pracownicy Kliniki są zobowiązani do natychmiastowej reakcji w celu powstrzymania narastającego konfliktu i do pomocy w ich rozwiązaniu w sposób sprawiedliwy i bezstronny.
W przypadku stwierdzenia nieodpowiednich zachowań między Dziećmi, Pracownicy podejmą odpowiednie kroki, aby zapobiec ich powtarzaniu się i zapewnić bezpieczeństwo wszystkich małoletnich.
W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez inne Dziecko, należy przeprowadzić rozmowy z oboma Dziećmi i ich Opiekunami, oraz innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. Ustalenia są spisywane w oddzielnych notatce służbowej dla każdego Dziecka.
Wspólnie z Opiekunami Dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy. Należy sprawdzić, czy Dziecko krzywdzące nie jest samo krzywdzone. W przypadku potwierdzenia, należy podjąć Procedurę Interwencyjną.
Kontakty między Dziećmi powinny charakteryzować się wysoką kulturą osobistą, uprzejmością, życzliwością, poprawnym językiem, kontrolą emocji oraz spokojnym wyrażaniem opinii bez obrażania innych.
Na terenie Kliniki Dzieci z niepełnosprawnościami mają prawo do specjalnego wsparcia i opieki, a inne Dzieci zachęcane są do pomagania i wspierania swoich kolegów i koleżanek.
ROZDZIAŁ 5
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
- Klinika zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych Dzieci zgodnie z przepisami prawa.
Klinika chroni wizerunek Dziecka, uznając jego prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych.
Publikacja wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody Opiekuna Dziecka.
Wizerunek Małoletniego utrwalony za pomocą kamer służących do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu Kliniki, nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody Opiekuna Dziecka.
ROZDZIAŁ 6
BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
Klinika umożliwia dostęp do Internetu na jej terenie pracownikom. Dostęp ten jest zabezpieczony hasłem.
Dziecko ma możliwość korzystania z Internetu na terenie Kliniki jedynie pod nadzorem Opiekuna Dziecka lub Pracownika Kliniki.
Korzystając z Internetu, należy zachować ostrożność, nie wchodzić na podejrzane strony i nie udostępniać zdjęć oraz danych swoich i innych osób.
Korzystanie z sieci Internet nie może naruszać praw innych osób, w tym ich prywatności i godności.
Zabroniona jest cyberprzemoc, hejtowanie, nękanie czy wyśmiewanie w sieci innych.
Korzystanie z Internetu przez Małoletniego w trakcie świadczenia usług przez Klinikę jest dozwolone jedynie w przypadku uzyskania zgody Pracownika Kliniki.
Zakazane jest odwiedzanie stron internetowych zawierających przemoc, pornografię, treści rasistowskie, mowy nienawiści, a także inne materiały nieodpowiednie dla dzieci.
ROZDZIAŁ 7
ZASADY UDOSTĘPNIANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
- Standardy Ochrony Małoletnich są dostępna na stronie internetowej Kliniki.
W wersji zupełnej Standardy są udostępniane w wersji papierowej w rejestracji.
Dla Małoletnich dostępna jest skrócona wersja Standardów, która zawiera kluczowe informacje przedstawione w sposób zrozumiały dla dzieci.
W rejestracji Kliniki dostępne są drukowane kopie zarówno pełnej, jak i skróconej wersji Standardów, które mogą zostać przekazane Opiekunom Dziecka oraz Małoletnim na ich prośbę.
ROZDZIAŁ 8
PRZEPISY KOŃCOWE
Polityka została uchwalona i prowadzona przez Zarząd Active Place z dniem 23 lipca 2024.
Polityka wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania jej do wiadomości Pracowników Kliniki.
Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu organizacji, dzieci i ich opiekunów, poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Kliniki oraz udostępnianie wydrukowanej wersji w recepcji.